The Boat Trip

Fokus språkljud och glosor

The Boat Trip är ett läromedel i engelska som bygger vidare på Havsäventyret. Det kan användas i helklass från årskurs 1-3 eller specialpedagogiskt med äldre elever som behöver en nystart.

I The Boat Trip får eleverna arbeta både med de bekanta språkljuden från Havsäventyret och lära känna nya engelska språkljud. Med hjälp av glosbilder och QR-koder med inspelade ljudfiler på brittisk engelska lär sig eleverna prata engelska. När eleverna börjar bli ljudsäkra får de utforska kopplingen till bokstäverna och olika sätt att stava språkljuden på. I små steg börjar eleverna våga prata engelska och deras självförtroende stärks.

”Eleverna som använde The Boat Trip vågade prata mer och var mer självsäkra”.

Julia Persson, klasslärare åk 2 på Elmeskolan

Läromedlet består av en digital prenumeration och tryckt material. I den digitala prenumerationen igår digitala spel (iOS och Android) och en webbportal med handledningar, konkreta lektionsupplägg och berättelser. Läs mer här eller i vår webbshop.

The Boat Trips olika delar

The Boat Trip bygger precis som Havsäventyret på en berättelse. Ljudfigurerna från Havsäventyret hittar en flaskpost med en inbjudan till de engelska öarna. Inför resan behöver ljudfigurerna lära sig glosor. Till sin hjälp har de både bilder och inspelade ljud på brittisk engelska. När de anländer till The English Islands får de lära känna nya ljudfigurer, både konsonant- och vokalljud. Därefter kopplas ljudfigurerna till bokstäverna på samma sätt som på Havsäventyrets Bokstavsön.

Fokus i The Boat Trip är att eleverna ska vara aktiva, börja prata engelska och bygga ett språkligt självförtroende.

Part 1 The Journey

De bekanta ljudfigurerna

Den första delen heter The Journey. Det är endast de ljudfigurer som återfinns i det engelska språket som får följa med på resan. Ljudfigurerna förbereder sig inför resan genom att bygga ett ordförråd på engelska. Vasen Vera lär sig bland andra glosorna; vase, vest, Neil, vote och van.

Till glosorna finns både en bild och en mening. I arbetsböckerna finns QR-koder där eleverna kan lyssna på glosor och meningar på brittisk engelska och färglägga glosbilderna. Eleverna börjar med stöd av glosbilderna prata engelska i små steg.

Digitalt spel

Till The Boat Trip finns ett spel ( app för iOS och Android). Här kan eleverna fokusera på att lyssna och befästa betydelsen av glosbilderna. De får också träna upp sin förmåga att särskilja språkljud i början och i slutet av ord

Part 2 The Harbour

De nya ljudfigurerna

I den andra delen anländer ljudfigurerna till The Harbor på The English Islands. Där får eleverna bekanta sig med sju nya ljudfigurer. De får lära känna deras unika karaktärer och öva sig på hur de uttalas. Eleverna lär sig glosor som innehåller de nya språkljuden. Även här finns en arbetsbok med med glosor och meningar som eleverna lyssnar på. Precis som i Havsäventyret får eleverna ett ljudfigurkort till varje ny ljudfigur.

Särskilja de nya språkljuden

Nya språkljud kan vara svåra att särskilja och uttala. Det är därför vi ofta pratar med brytning. I The Harbour får eleverna träna på att hitta de nya språkljudens särskiljande egenskaper. För att stödja eleverna att särskilja och uttala de nya språkljuden får eleverna jämföra det nya språkljudet med det som är liknande på svenska. Till exempel lyssna på skillnaden mellan uttalet av solen Sivs och Miss Zombies språkljud.

Part 3 The Islands of Vowels

Ljudfigurerna som är vokaler

I den tredje delen får eleverna lära känna ytterligare sex nya ljudfigurer, de som är vokaler. Vokaler finns ofta i mitten av ord, så eleverna tränar på att identifiera ljudfigurerna inuti de glosor som de lärt sig i de tidigare delarna av The Boat Trip. I denna del är fokus på de vokaler som är kopplade till bokstäverna AOU EI på samma sätt som de svenska vokalerna.

Ljudfigurernas superkrafter

Precis som i Havsäventyret har de ljudfigurer som är vokaler också superkrafter. Här får eleverna lära sig att särskilja ljudfigur och superkraft i mitten av glosor.

Ytterligare en vokalö

Det finns ytterligare ca 10 vokalljud i det engelska språket. De kommer bo på en helt egen liten ö bakom de hårda och mjuka vokalöarna. Dessa nya ljudfigurer är ännu inte skapade, så The Boat Trip kommer fortsätta.

Part 4 – The Island of Letters

Alfabetets ordning

I den fjärde delen, The Island of Letters blir det spännande! Här får ljudfigurerna flytta in i husen till bokstäverna och då kommer eleverna få upptäcka att det både finns likheter och skillnader mellan det svenska och engelska alfabetet. Alla bokstavshusen finns på ön men det saknas några bokstäver i Skogstältet, nämligen Å, Ä, Ö.

Språkljud kopplas till bokstäver

Precis som i Havsäventyret finns ledtrådar till bokstäver i många av de nya ljudfigurerna. Ledtrådarna i ljudfigurerna gör det lättare att minnas vilka bokstäver som är kopplade till ljudfigurerna. De flesta ljudfigurerna från Havsäventyret behåller sina bokstäver. Undantaget är jaken Jan som i det engelska alfabetet är kopplad till bokstaven Y i stället för J.

Ljudfigurer som inte finns i alfabetet

I husbåten flyttar ytterligare en ljudfigur in, Mr Beige. Det finns också en helt ny pir med två hus på. Där bor ljudfigurer som har en fast stavning. Mr Chili stavas alltid med bokstäverna c och h.

Havsäventyret fortsätter på
engelska hav!

De välbekanta figurerna från Havsäventyret följer med när Arvsfondsprojektet Plugga med bilder går över till engelskundervisning. Elmeskolan i Älmhult är en av skolorna som är med och utvecklar läromedlet. Just nu arbetar klass 2A med ”The Boat Trip”, som är ett nytt läromedel inriktat på engelska. Materialet ska lanseras i maj eller juni 2023. The Boat Trip bygger på att eleverna tidigare har arbetat med Havsäventyret där de lär sig att läsa och skriva på svenska. Några av de färgglada ljudfigurerna i Havsäventyret, Bullen Berit, Vasen Vera och Löken Lena finns med även här.

”Bullen Berit likes boats, Bullen Berit likes buns”, läser barnen i kör när Läs & Skriv är med på en engelskalektion över internet. Första steget i The Boat Trip handlarom att lära sig uttal. Till varje ljudfigur finns fem till sex glosor. I början finns bara glosor med språkljud som är bekanta i svenskan. Till varje glosa hör en bild och en QR-kod som man kan fotografera av med mobilen eller läsplattan, varpå en röst läser upp glosan. Senare får eleverna lära sig koppla språkljuden till bokstäverna.

– Stavningen är sällan ljudenlig i engelskan. Jag hade själv svårt att lära mig glosor genom
att skriva dem, berättar Helena Borges som är projektledare för Plugga med bilder och själv har dyslexi.

Elmeskolan vill undersöka om Plugga med bilders material gav någon effekt
på inlärningen. Ann Björnssons elever i klass 2A testade The Boat Trip, medan 2B, där Julia Persson är lärare, hade en mer traditionell engelskundervisning.
– Det var rätt stor skillnad. Anns elever som använde The Boat Trip vågade prata mer och var mer
självsäkra.

Min klass hade inte samma självförtroende att prata engelska inför andra, säger Julia Persson.

– I årskurs två är det bara 45 minuter engelska i veckan. Under lektionerna har det traditionellt visats mycket film. Det har mest blivit lärarna som pratat och eleverna har inte hunnit öva på att tala, säger Ann Björnsson. Hon tillägger också att fördelen med att fokusera på uttal i lågstadiet är att barnen då inte är så rädda för att prova sig fram och att ”uttala fel”. I mellanstadiet blir de ofta mer osäkra inför varandra.

Intervju med Ann Björnsson klasslärare i åk 2 och speciallärare och Julia Persson, klasslärare i åk 2 på Elmeskolan i Älmhult av Marja Beckman för tidningen Läs och skriv.