Utbildningsnivå

Mappias läromedel kan användas både i helklass, i mindre grupper eller enskilt. Det går enkelt att anpassa läromedlen till olika målgruppers behov.

Förskolan

I förskolan används läromedlen Havsäventyret och Matteberget i grupp.

Havsäventyret har ett ”startpaket för förskolan” och i lärarwebben finns en speciellt anpassad lärarhandledning till förskolan.

Matteberget har en tallinje 0-30, där förskolan använder talen 0-9.

Språkutveckling med ljudfokus i förskolan.
Startpaket för förskola
Tallinje 0-30

Förskoleklass (grundskola)

I förskoleklass används Havsäventyret och Matteberget i helkass. Mappias läromedel utvecklade för att tillgängliggöra lärandet för alla i klassen. Läs mer om det här

Förskoleklassen använder den första delen Ljudens strand av Havsäventyret. I fyra strukturerade steg från ljud till bokstav knäcker eleverna läskoden. Det finns flera trycka material anpassade för förskoleklassen som en lärobok, A3:posters, kortlekar mm.

I Matteberget arbetar förskoleklassen med tallinjen 0-9 och tio-kompisarna. Läs mer här!

Här introduceras Haren Hilma i F-klass, Elmeskolan.

Åk 1-3 (grundskola)

I åk 1 kan elever som började med Havsäventyret i förskoleklass fortsätta med del 2 Bostavsön och The Boat Trip (engelska).

Det går även att börja med Havsäventyret i åk 1, då behöver ni arbeta i en annan ordning i del 1 Ljudens strand så att bokstäverna introduceras tidigare än enligt handledningen till Ljudens strand. Kontakta oss för instruktioner info@mappia.se.

Åk 2 och 3 arbetar med Havsäventyrets sista delar, del 3 Vokalöarna, del 4 Uttalssundet och del 5 Stavningshavet. De arbetar också vidare med The Boat trips, part 2, 3 och 4.

Mattebergets tallinje 0-30 och 10-kompisar används i åk 1 (om de inte gjort det i f-klass). Multiplikationstabellerna kan ni börja med i åk 2 och fortsätta i åk 3.

Arbete i läroboken för Ljudens strand, Ydre

Specialpedagogik

Det går att använda alla Mappias läromedel specialpedagogiskt i mindre grupper eller enskilt. Använd gärna de digitala spelen för att säkerställa att eleven får repetera en kort stund varje dag.

För att knäcka läskoden tar ni en bokstavspaus och börjar arbeta fokuserat med den fonolgoiska medveten genom att lära känna Havsäventyrets ljudfigurer. Ha inte för bråttom utan låt eleverna få bli säkra och känna att de kan innan ni går vidare. Använd handledningen för grundskolan från F-klass men anpassa takten efter elevens nivå. Det är vanligt att elever med läs-och skrivsvårigheter har problem att automatisera. Därför rekommenderar vi att ni arbetar efter Mappias metod för automatisering, läs mer här.

Enskilt arbete med elev, Elmeskolan

Anpassad skola

I Anpassad skola kan i använda alla Mappias läromedel. Det enda ni behöver tänka på är att arbeta i en lugn takt så att eleverna får bli säkra och automatiserar kunskapen innan i går vidare till nästa steg. Läs mer om Mappias metoder för att tillgängliggöra läromedlen och stödja automatisering här.

Språkintroduktion

Havsäventyret fungerar mycket bra att använda som språkintroduktion till svenska. Läromedlet fokuserar på de svenska språkljuden och hjälper eleven att särskilja nya och liknade språkljud och att uttala dem på rätt sätt. Det finns också en kortlek med tvåljudsord, rim och texter med bilder som hjälper eleverna att bygga sitt ordförråd.

Ann Björnsson repeterar Alen Aron med en F-klass i Elmeskolan.