Utbildningsnivå

Mappias läromedel kan användas både i helklass, i mindre grupper eller enskilt. Det går enkelt att anpassa läromedlen till olika målgruppers behov.

Förskolan

I förskolan används läromedlen Havsäventyret och Matteberget i grupp.

Havsäventyret har ett ”startpaket för förskolan” och i den finns både en speciellt anpassad lärarhandledning och tryckt material med Havsäventyrets ljudfigurer och bildrutor till nio håll-ljud (L, V, N, S, M, Tje, Sje, F och J – ljuden).

Matteberget har en tallinje 0-30, där förskolan använder talen 0-9.

Språkutveckling med ljudfokus i förskolan.
Startpaket för förskola
Tallinje 0-30

Förskoleklass (grundskola)

I förskoleklass får hela klassen följa med på äventyr – både i språk och matematik.
Med Havsäventyret och Matteberget arbetar ni språkutvecklande och strukturerat i helklass, med fokus på att göra lärandet tillgängligt för alla elever.
(→ Läs mer om våra metoder här)

Havsäventyret är ett lekfullt och visuellt läromedel som stöttar alla elever i förskoleklass att komma igång med läsning. Med hjälp av den strukturerade språkljudsmetoden Phonics får eleverna följa färgstarka ljudfigurer i små, trygga steg – mot att knäcka läskoden.

I Havsäventyret – del 1: Ljudens strand – tränar eleverna på att:

• förstå att språket är uppbyggt av enskilda språkljud
• särskilja och identifiera ljud i början, mitten och slutet av ord
• sätta ihop ljud till ord (syntes)
• dela upp ord i ljud (segmentering)
• koppla språkljud till bokstavsform

Om ni använder Läroboken får eleverna dessutom finmotorisk träning – där de övar på grundformerna som så småningom blir till bokstäver. Det gör steget till skrivandet naturligt och lekfullt.

Havsäventyret består både av en lärarwebb med lärarhandledningar, lektionsupplägg och förslag på övningar och aktiviteter till ljudfigurerna och många tryckta material som lärobok, kortlekar och posters. Det finns även ett digitalt lärspel.

(→ Läs mer om våra material här)

I Matteberget jobbar förskoleklassen med tallinjen 0–9 och lär känna tio-kompisarna.
Ett konkret, tydligt och roligt sätt att bygga en trygg matematikstart.


(→ Läs mer om Matteberget här!)

Här introduceras Haren Hilma i F-klass, Elmeskolan.
Arbete i läroboken för Ljudens strand, Ydre

Åk 1 (grundskola)

I årskurs 1 fortsätter äventyret i helklass– nu till del 2: Bokstavsön.
(→ Läs mer om Bokstavsön här)

Resan börjar med att eleverna får bekanta sig med de olika husen på Bokstavsön. Husen fungerar som en visuell stomme för alfabetet, och till varje hus finns en berättelse att läsa högt – en ingång till bokstävernas värld fylld av fantasi och mening.

När eleverna lärt känna husen, är nästa steg att börja skriva bokstäverna på rätt sätt. I skrivboken tränar de på att forma ca fem bokstäver per vecka, och i slutet av varje vecka får ljudfigurerna ”flytta in” i sina bokstavshus. Det skapar en fin koppling mellan språkljud och bokstäver – och en känsla av sammanhang.

När alla ljudfigurer har flyttat in blir det tydligt hur bokstäver och språkljud hänger ihop. Eleverna upptäcker att vissa bokstäver har fler än ett ljud, som vokalerna, och att några bokstäver – som C, Q, X och Z – inte har egna ljudfigurer. Hur låter de då? Genom berättelserna får eleverna lära sig att två extra hjälpsamma ljudfigurer lånar ut sina ljud till just dessa bokstäver. Det blir också tydligt att vissa språkljud, som Tjuven Kerstin tje-ljudet och Skeden Sjöblom sje-ljudet, inte har någon egen bokstav. I arbetshäftet får eleverna bygga sitt eget alfabet och utforska dessa samband vidare – på ett sätt som känns både begripligt och roligt.

Havsäventyret består både av en lärarwebb med lärarhandleningar, lektionsupplägg och förslag på övningar och aktiviteter till ljudfigurerna och många tryckta material som lärobok, kortlekar och posters. Det finns även ett digitalt lärspel.

(→ Läs mer om våra material här)

Ni kan även börja med Havsäventyret direkt i åk 1.
Då behöver del 1, Ljudens strand, användas i en annan ordning för att bokstäverna ska introduceras tidigare. Hör gärna av er till oss så guidar vi er – kontakta oss på info@mappia.se.

Under vårterminen i åk 1 finns också möjlighet att börja med The Boat Trip – del 1: The Journey.
(→ Läs mer om The Boat Trip här)

Och i matematiken? Då passar Mattebergets tallinje 0–30 och Tio-kompisar utmärkt för åk 1.
(→ Läs mer här)

Åk 2-3 (grundskola)

Åk 2 och 3 arbetar med Havsäventyrets sista delar, del 3 Vokalöarna, del 4 Uttalssundet och del 5 Stavningshavet. läs mer här. Ni kan även arbeta vidare med The Boat trips, part 2, 3 och 4. läs mer här.

I Matteberget kan in arbeta med multiplikationstabellerna i åk 2 och fortsätta i åk 3. Läs mer här:

Ljudfiguren Löken Lena flyttar in till bokstaven ”L” på Bokstavsön. Då blir matchningen mellan språkljud och bokstäver synliggjord – ett explicit lärande.
Poster till The Boat Trips part 1 The Journey. Dessa ljudfigurer finns även i det engelska språket och får åka ut på nytt äventyr till de engelska öarna!

Specialpedagogik

Det går att använda alla Mappias läromedel specialpedagogiskt i mindre grupper eller enskilt. Använd gärna de digitala spelen för att säkerställa att eleven får repetera en kort stund varje dag.

För att knäcka läskoden tar ni en bokstavspaus och börjar arbeta fokuserat med den fonolgoiska medveten genom att lära känna Havsäventyrets ljudfigurer. Ha inte för bråttom utan låt eleverna få bli säkra och känna att de kan innan ni går vidare. Använd handledningen för grundskolan från F-klass men anpassa takten efter elevens nivå. Det är vanligt att elever med läs-och skrivsvårigheter har problem att automatisera. Därför rekommenderar vi att ni arbetar efter Mappias metod för automatisering, läs mer här.

Enskilt arbete med elev, Elmeskolan

Anpassad skola

I Anpassad skola kan i använda alla Mappias läromedel. Det enda ni behöver tänka på är att arbeta i en lugn takt så att eleverna får bli säkra och automatiserar kunskapen innan i går vidare till nästa steg. Läs mer om Mappias metoder för att tillgängliggöra läromedlen och stödja automatisering här.

Språkintroduktion

Havsäventyret fungerar mycket bra att använda som språkintroduktion till svenska. Läromedlet fokuserar på de svenska språkljuden och hjälper eleven att särskilja nya och liknade språkljud och att uttala dem på rätt sätt. Det finns också en kortlek med tvåljudsord, rim och texter med bilder som hjälper eleverna att bygga sitt ordförråd.

Ann Björnsson repeterar Alen Aron med en F-klass i Elmeskolan.